„Flow: Future lies on water”

Z okazji Światowego Dnia Wody uczniowie z różnych szkół biorą udział w projekcie edukacyjnym poświęconym znaczeniu wody na świecie. Inicjatywa ta obejmuje zagadnienia z zakresu matematyki, geografii i biologii, a jej głównym celem jest zwiększenie świadomości na temat roli wody w życiu człowieka i środowiska, a także zwrócenie uwagi na jej wartość jako zasobu ograniczonego i niezbędnego do życia.

W ramach projektu uczniowie będą m.in. badać tzw. ślad wodny, analizować średnie zużycie wody w gospodarstwach domowych i porównywać te dane z danymi globalnymi. Stworzą także materiały edukacyjne – plakaty, animacje i filmy – promujące oszczędzanie wody i sposoby jej ochrony. Jednym z elementów projektu będzie również opracowanie interaktywnego quizu online, który w przystępny sposób pozwoli poszerzyć wiedzę na temat znaczenia wody.

Przygotowane materiały posłużą do edukacji i budowania świadomości ekologicznej w społecznościach szkolnych.

  • Podniesienie świadomości ekologicznej – ukazanie znaczenia wody jako zasobu ograniczonego oraz potrzeby jej ochrony.
  • Rozwijanie kompetencji przedmiotowych – pogłębienie wiedzy i umiejętności
    z zakresu matematyki, geografii i biologii poprzez analizę zużycia wody i badanie „śladu wodnego”.
  • Doskonalenie umiejętności cyfrowych – wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) do analizy danych, tworzenia materiałów edukacyjnych
    i współpracy online.
  • Współpraca między szkołami – rozwijanie umiejętności pracy zespołowej poprzez wspólne działania i wymianę doświadczeń.
  • Kształtowanie odpowiedzialnych postaw – promowanie oszczędzania wody
    i zrównoważonego stylu życia wśród uczniów.
              1. Szkoła Podstawowa nr 16 im. Marii Konopnickiej w Żorach
              2. Szkoła Podstawowa nr 3 w Brodnicy
              3. Szkoła Podstawowa nr 3 im. Armii Krajowej w Bolesławcu
              4. Szkoła Podstawowa nr 2 w Sanoku
              5. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Edwarda Szymańskiego w Grzebowilku
              6. I Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie
              7. Korczakowska Szkoła Marzeń w Warszawie
              8. Szkoła Podstawowa nr 18 im. Macieja Rataja w Lublinie
              9. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 6 w Siedlcach
              10. Zespół Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu
              11. Szkoła Podstawowa nr 6 w Siedlcach
              12. Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stefana Batorego
                w Koninie

W naszej szkole program realizują:

              • Pani Edyta Michalak wraz z uczniami klas 7a, 7b i 7c
              • Pani Mariola Sokół wraz z uczniami klasy 6b

 

Z okazji Światowego Dnia Wody, który obchodzony jest 22 marca 2025 roku, przygotowano plakat poświęcony ochronie lodowców. Jego celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie lodowców dla globalnego ekosystemu i zasobów wodnych oraz uświadomienie skutków ich zanikania spowodowanego zmianami klimatu. Plakat podkreśla potrzebę podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska, oszczędzania wody i ograniczania emisji gazów cieplarnianych, aby chronić lodowce – naturalne rezerwuary słodkiej wody i niezbędny element równowagi przyrodniczej.

W ramach działań związanych ze Światowym Dniem Wody uczniowie przez tydzień prowadzili obserwacje zużycia wody w swoich domach i mieszkaniach. Każdy z nich odczytał stan wodomierza na początku oraz na końcu tygodnia, a następnie obliczył ilość zużytej wody. Wyniki zostały przeliczone na średnie zużycie dzienne, miesięczne i roczne. Ćwiczenie pozwoliło uczniom lepiej zrozumieć, ile wody wykorzystuje przeciętne gospodarstwo domowe oraz jak ważne jest świadome i oszczędne gospodarowanie tym cennym zasobem.

Jednym z etapów działań związanych z obchodami Światowego Dnia Wody było zaprojektowanie logo, które symbolizowałoby troskę o wodę i jej znaczenie w życiu człowieka. Wybrano projekt reprezentujący naszą szkołę. Logo stanowi nasz wkład w promowanie idei ochrony zasobów wodnych i przypomina o konieczności odpowiedzialnego korzystania z wody.

W ramach obchodów Światowego Dnia Wody przygotowano również infografikę wyjaśniającą pojęcie „śladu wodnego”. To wskaźnik pokazujący, ile wody zużywa się do produkcji różnych dóbr i usług – nie tylko tej, którą widzimy, gdy odkręcamy kran. Ślad wodny obejmuje m.in. ilość wody potrzebnej do uprawy roślin, hodowli zwierząt, wytwarzania ubrań czy sprzętu elektronicznego.

Infografika uświadamia, że każdy z nas, poprzez codzienne wybory konsumenckie, ma wpływ na globalne zasoby wodne. Pokazuje np., że do wyprodukowania jednej bawełnianej koszulki potrzeba kilku tysięcy litrów wody, a do wytworzenia kilograma wołowiny – jeszcze więcej. Dzięki temu uczniowie mogli dostrzec, że oszczędzanie wody to nie tylko krótszy prysznic, lecz także świadome kupowanie i ograniczanie marnowania żywności.

W ramach obchodów Światowego Dnia Wody uczniowie zapoznali się także z problemem dystrybucji zasobów wodnych na świecie. Z przygotowanych materiałów wynika, że woda na Ziemi nie jest rozłożona równomiernie – choć aż 70% powierzchni naszej planety pokrywają oceany, to tylko ok. 2,5% stanowią zasoby wody słodkiej, a z tej ilości dostępne do wykorzystania jest zaledwie niewielki ułamek (głównie w rzekach, jeziorach i wodach gruntowych).

Największe zużycie wody na świecie przypada na:

  • rolnictwo – ok. 70% całkowitego zużycia, głównie nawadnianie pól uprawnych,
  • przemysł – ok. 20%, zwłaszcza energetyka, produkcja papieru, tekstyliów czy elektroniki,
  • gospodarstwa domowe – ok. 10%, czyli woda używana do picia, gotowania, mycia i innych codziennych czynności.

Infografiki i dane statystyczne uświadamiają, że podczas gdy w niektórych częściach świata dostęp do wody jest stosunkowo łatwy, w innych regionach (np. Afryka Subsaharyjska, Bliski Wschód) ludzie borykają się z jej poważnym deficytem. Zestawienie pokazuje także, jak ogromne znaczenie mają świadome wybory konsumenckie, oszczędzanie i zrównoważone gospodarowanie wodą, aby zapewnić jej dostępność przyszłym pokoleniom.

Przygotowano infografikę z ciekawostkami dotyczącymi wody. Można się z niej dowiedzieć m.in., że aż 70% powierzchni Ziemi pokrywa woda, ale tylko niewielka część nadaje się do picia, a także ile wody kryje się w codziennych produktach – od filiżanki kawy po bawełnianą koszulkę. Infografika pokazuje też niezwykłe fakty o roli wody w przyrodzie i w życiu człowieka. To świetna okazja, by uświadomić sobie, jak cenna i niezastąpiona jest każda kropla!

Skip to content