Czytanie lektur staje się dla większości uczniów obowiązkiem a nie przyjemnością. A przecież można się bawić czytaniem, sprawiając, że sama ta czynność stanie się ciekawsza. Słowo jest dźwiękiem, a głos melodią. Przyjemna melodia zawiera w sobie różne tonacje, tempo i natężenie, które przeplatają się płynnie i harmonijnie. Pamiętajmy o tym podczas czytania książki. Można wówczas bawić się głosem, nadawać mu barwy, modelować go, przydzielać różne tonacje bohaterom. Jest to jedna z form czytania performatywnego czyli czytania tekstu z zabarwieniem emocjonalnym, zgodnie z intuicją lub interpretacją czytającego. Osoba nie buduje postaci, nie gra. Dodatkowo czytanie na głos to również szansa na ćwiczenie dykcji i artykulacji, ćwiczenie na rozpoznawanie swoich emocji i wprowadzenie ich w ruch w nieco teatralny, mniej poważny sposób.

Dzięki pani Joannie Ziarko uczniowie kl. 6c podczas lekcji j. polskiego mieli okazję doświadczyć namiastki czytania scenicznego. Zaproszona na lekcję pani Katarzyna Góralska przeczytała opowiadanie „Oskar i Pani Róża”.

Bardzo dziękuję pani Joannie za zaproszenie oraz uczniom za miłe przyjęcie i okazaną sympatię.

Katarzyna Góralska